De opgezette dieren in Naturalis staan voor altijd stil. Ideaal om ze van heel dichtbij te bekijken. In zaal Leven kiest iedere leerling uit honderden objecten een dier. Door te tekenen kijken de leerlingen beter en komen de vragen vanzelf. “Waar is die grote snuit handig voor?”, “Wat doet die vogel met dat haakje aan zijn snavel?” De educatief begeleider helpt bij het vinden van antwoorden. In de werkplaats werken ze hun schets uit met kroontjespennen, penselen en sepia inkt. De leerlingen kiezen zelf hun laatste opdracht: het maken van een wetenschappelijke tekening met een microscoop of een reconstructietekening van een dinosaurus in zaal Dinotijd. Het kwartje valt: dieren zitten handig in elkaar!
Alles wat je moet wetenop een rij
- Type: workshop
- Voor: basisonderwijs groep 7-8 en voortgezet onderwijs, alle
klassen (het programma wordt in niveau aangepast aan de groep) - Duur: 120 minuten
- Aantal leerlingen: minimaal 15, maximaal 28
- Ruimtes: werkplaats Nu, zaal Leven en zaal Dinotijd
- Vanuit school: minimaal één ouder/begeleider op tien leerlingen
- Vanuit Naturalis: één begeleider
- Hoofddoel: leerlingen ervaren dat je de relatie tussen vorm en functie bij een dier kunt ontdekken als je goed kijkt
Verloop van het programmain het museum
Het programma bestaat uit vier onderdelen. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.
0-30 minuten: workshopruimte
In de werkplaats staan echte opgezette dieren. Met een spel worden de leerlingen uitgedaagd ze goed te bekijken. Inspiratie en tekentips krijgen de leerlingen door het bekijken van dierenkunst.
30-80 minuten: museumzaal Leven
Leerlingen kiezen een dier dat ze met potlood schetsen. Terug in de workshopruimte werken ze hun schets uit met met sepia-inkt.
80-110 minuten: workshopruimte of museumzaal Dinotijd
Bij Naturalis werken vier wetenschappelijk tekenaars. Leerlingen krijgen uitleg over het belang van hun werk voor het doen van onderzoek. Leerlingen kiezen uit twee opdrachten. Ze maken een tekening van iets heel kleins met behulp van loepjes en microscopen of gaan naar zaal Dinotijd en tekenen hoe volgens hen een dino er met vlees en vel uit heeft gezien.
110-120 minuten: workshopruimte
De leerlingen kiezen een van de eerder getekende dieren. De begeleider weet niet welk dier dit is, stelt vragen en probeert het dier te tekenen. Een onmogelijke opgave. Leerlingen krijgen een map mee voor hun tekeningen en als stimulans om door te gaan met tekenen, want daar kun je veel van leren.
Boekingsinfobereid je bezoek voor
Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels.