Word zelf een steen, ga op reis door de gesteentekringloop en ontdek hoe stenen kunnen veranderen. Onderzoek daarbij de mooiste stollings-, sedimentaire en metamorfe gesteentes en kies het schitterendste mineraal. Wie vindt de meteoriet? Zoek naar antwoorden op de vragen van aardwetenschappers in de tentoonstellingen en vergaap je aan topstukken als een toermalijn in kwarts en T. rex Trix. Heb je genoeg ontdekt om binnen de tijd de gesteentes in te delen naar de plekken waar zij gevormd worden? Let’s rock!
Alles wat je moet wetenop een rij
- Workshop
- Doelgroep: havo/vwo klas 4, 5, 6
- Duur: 120 minuten
- Aantal leerlingen: minimaal 15, maximaal 36
- Ruimtes: tentoonstelling De aarde en Dinotijd en Werkplaats Nu
- Vanuit school: minimaal één begeleider per 20 leerlingen
- Vanuit Naturalis: één educatieve begeleider
- Doel: Leerlingen ontdekken wat voor verschillende gesteentes er bestaan en hoe die in groepen in te delen zijn. Ze leren hoe elk gesteente in een ander gesteente over kan gaan en hoe lang dit kan duren.
- Kernwoorden: gesteentekringloop, stollingsgesteente, sedimentair gesteente, metamorf gesteente, mineralen en aardwetenschap.
Verloop van het programmain het museum
De workshop bestaat uit vijf onderdelen. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.
0-20 minuten: Werkplaats Nu
Vrij rondkijken en introductie met presentatie.
20-50 minuten: Werkplaats Nu
Leerlingen volgen door het spelen van een spel verschillende routes door de gesteentekringloop. Ze gaan bijvoorbeeld van een tafel met stollingsgesteente naar sedimentair en dan naar metamorf gesteente. Door het uitvoeren van opdrachten worden veel verschillende stenen, mineralen en sedimenten onderzocht. Leerlingen maken notities in hun veldboekjes. Met een beetje geluk vinden ze de meteoriet.
50-85 minuten: De aarde, Dinotijd
Filmpjes geven een indruk van het werk van aardwetenschappers. In de museumzalen De aarde en Dinotijd zoeken de leerlingen naar antwoorden op hun vragen als “Hoe ziet het stollingsgesteente op Hawaii eruit?” en “Welk mineraal is zowel mooi als ook nuttig?” Er is ook tijd om topstukken uit de geologische collectie te bewonderen.
85-105 minuten
Per team is er een kistje stenen om in te delen op een grote poster met een berg- en kustlandschap. Leerlingen plaatsen gesteenten in de kringloop. Waar wordt graniet gevormd en waar leggen de leerlingen het sedimentair gesteente met fossielen neer?
105-120 minuten
Korte presentatie over mineralen en de krachten die vaak aan mineralen worden toegekend. ter afsluiting kraakt één van uw leerlingen een geode. Zitten er mooie kristallen in?
Boekingsinfobereid je bezoek voor
Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels.