Als onderzoeker Biodiversiteit en Samenleving bestudeer ik het beeld dat mensen hebben van biodiversiteit, en verken ik manieren om het publiek in aanraking te brengen met de enorme verscheidenheid aan leven op onze planeet. Hoe kunnen mensen hun ogen openen voor biodiversiteit?
Keywords
Species literacy, culturele representaties, wetenschapscommunicatie, stadsnatuur
Onderzoek interesse
Soorten-geletterdheid
Kennis van en over soorten verrijkt ons leven. Het geeft ons een gevoel van thuis, maakt onze waarneming scherper, en kan een eerste stap zijn richting natuurbescherming. Ik ben de bedenker van het concept soorten-geletterdheid (species literacy), dat brede en diepe kennis over soorten omvat. Hoe hangt kennis over soorten samen met ons begrip van biodiversiteit en met onze houding en gedrag?
Culturele representaties
We komen biodiversiteit niet alleen in de natuur tegen. We lopen bijvoorbeeld dagelijks dieren tegen het lijf in de vorm van culturele representaties: in de media, in de vorm van speelgoed, of afgebeeld op onze kleding. Nu directe natuurervaringen schaarser worden, zal de invloed van deze culturele portretten op ons beeld van biodiversiteit relatief groot zijn. Welk beeld schetsen culturele bronnen van biodiversiteit?
Verbinding met biodiversiteit
Nu biodiversiteit wereldwijd en lokaal blijft afnemen, is het steeds belangrijker om mensen bij biodiversiteit te betrekken. Communicatie kan helpen de kloof tussen mens en natuur te slechten, maar communiceren over biodiversiteit kan een uitdaging zijn. Hoe kan een relatie tussen mensen en biodiversiteit zich ontplooien die wederzijds verrijkend is?
Keypublications
-
Hooykaas, M. J. D., Aten, C., Hemelaar, E. M., Albers, C. J., Schilthuizen, M., & Smeets,
I. (2021). Children’s species literacy as estimated and desired by biodiversity
communicators: A mismatch with the actual level. BioRxiv, 1–15.
https://doi.org/10.1101/2021.11.10.466733 -
Hooykaas, M. J. D., Schilthuizen, M., Aten, C., Hemelaar, E. M., Albers, C. J., & Smeets,
I. (2019). Identification skills in biodiversity professionals and laypeople: A gap in
species literacy. Biological Conservation, 238, 108202.
https://doi.org/10.1016/j.biocon.2019.108202 -
Hooykaas, M. J. D., Schilthuizen, M., & Smeets, I. (2020). Expanding the role of
biodiversity in laypeople’s lives: The view of communicators. Sustainability, 12(7),
2768.
https://doi.org/10.3390/su12072768 -
Hooykaas, M. J. D., Aalders, A. K., Schilthuizen, M., & Smeets, I. Animals in fashion:
Portrayal of animal biodiversity on children’s clothing. Society and Animals.
Accepted for publication (July, 2021). -
Hooykaas, M. J. D., Holierhoek, M. G., Westerveld, J. S., Schilthuizen, M., & Smeets,
I. (2022). Animal biodiversity and specificity in children’s picture books. Public
Understanding of Science, 31(5), 671–688.
https://doi.org/10.1177/ 09636625221089811 -
Hooykaas, M. J. D., Schilthuizen, M., Albers, C. J., & Smeets, I. (2022). Species
identification skills predict in-depth knowledge about species. PLoS ONE, 17(4),
e0266972.
https://doi.org/10.1371/journal.pone.0266972
Onderwijsactiviteiten
Ik ben de onderwijscoördinator van het bachelor en masteronderwijs vanuit Naturalis. Ik houd overzicht over de stages en cursussen die vanuit Naturalis worden aangeboden, werk aan onderwijsbeleid, en draag bij aan het ontwikkelen van cursussen en leerlijnen. Daarnaast ben ik cursusleider van de biologiecursus Biodiversiteit Dier aan de Universiteit Leiden, waarin ik colleges en practica verzorg over de diversiteit en evolutie van het dierenrijk. In het verleden heb ik lesgegeven over wetenschapscommunicatie en populair wetenschappelijk schrijven.
In demedia
Ik deel mijn passie voor biodiversiteit en natuur graag via Twitter. Daarnaast verscheen mijn onderzoek in diverse kranten en ook op de radio en tv.
- Jinek (vanaf 3:15 min.)
- Na het Nieuws (vanaf 20:30 min.) - interview met Michiel Hooykaas
- EditieNL
- Focus Wetenschap bij NPO Radio 1 (vanaf 14:45 min.)
- NRC - Vakantiegevoel dankzij een tuinvogel
- RTL nieuws: Kinderen weten weinig over dieren van hier: ‘In prentenboeken zie je ze niet’
- Trouw: Telkens weer dezelfde dieren in kinderboeken: waarom nooit eens een fruitvlieg of een pimpelmees?