Bloei op van biologisch en inheems!

Inheemse planten

Een groene loper uitrollen doe je natuurlijk door meer groen te planten op balkon of in je tuin. Planten hebben een hele belangrijke functie voor de lokale biodiversteit, zo bieden ze voedsel en beschutting voor verschillende dieren. Maar welke planten kies je uit? En hoe krijg je die in je tuin? Dat leer je allemaal op deze pagina.

Meld je aan voor de Groene Loper!

Ga jij ook voor biologisch en inheemse planten, en wil je de onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam ook meteen helpen om meer te leren over wat mensen motiveert om dit te doen? Meld je dan hier aan voor het Groene Loper onderzoeksproject en lees meer over wat het inhoudt!

Waarom
biologische planten?

Je bent je er misschien nog niet bewust van, maar het is heel belangrijk dat de planten in je tuin biologisch zijn. Niet alle planten uit het tuincentrum zijn vanzelfsprekend biologisch. Een plant of bloem is biologisch wanneer deze is gekweekt zonder het gebruik van gif. Planten die niet biologisch zijn kunnen schadelijk zijn, bijvoorbeeld door giftig te zijn voor insecten en vogels. Ook kunnen de gebruikte gifstoffen de grond vervuilen en op die manier schadelijk zijn voor al het leven in de bodem.

tuin met inheemse planten en een gieter

Welke planten
zijn biologisch?

Let op! Zelfs als planten als 'bij-vriendelijk' worden verkocht in tuinwinkels, betekent dit niet dat de plant ook echt biologisch is, zie ook deze aflevering van de Keuringsdienst van Waarde. Enkel omdat deze planten als voedsel voor bijen dienen en deze dieren daarmee aantrekken, worden ze bij-vriendelijk genoemd. Maar, wanneer de plant niet biologisch is, bevat deze gifstoffen die erg schadelijk kunnen zijn voor bijen en andere insecten. Deze planten zijn dus eigenlijk helemaal niet zo ‘bij-vriendelijk’…

Hoe je kunt herkennen dat een plant biologisch is? Dat is te zien aan het onderstaande keurmerk. Op Sprinklr lees je meer over biologische planten.

Keurmerk biologische planten

Inheemse planten
waarom zo belangrijk?

Om de biodiversiteit in je tuin nog een handje extra te helpen, kies je naast biologisch ook voor inheemse planten. Dat zijn bloemen en planten die van nature al voorkomen op de plek waar we ze neerzetten. Inheemse soorten die van nature uit een bepaald gebied komen, passen heel goed bij de bodem, het klimaat en de beestjes van die plek. Daarmee spelen ze een belangrijke rol voor de lokale biodiversiteit, zoals het bieden van passend voedsel en beschutting voor dieren en insecten die daar ook van nature voorkomen.

Nederlandse tuin

Inheems,
doe er je voordeel mee!

Het hebben van diverse inheemse bloemen en planten in de tuin heeft nog meer voordelen. Zo hebben ze weinig tot geen verzorging nodig omdat ze zijn aangepast aan het Nederlandse klimaat, zijn ze minder gevoelig voor ziekten en plagen, stimuleren ze de lokale biodiversiteit door bijvoorbeeld vlinders, bijen en vogels aan te trekken en geven ze de tuin een natuurlijke uitstraling.

Hoe krijg ik biologische
inheemse planten op mijn buitenplek?

Wanneer planten biologisch en inheems zijn, kun je deze met een gerust hart in je tuin of balkon plaatsen en genieten van alle insecten en andere dieren die er op af komen. Maar, hoe kom je precies aan deze planten? Hieronder lees je meer over de opties om (1) spontane groei toe te laten, (2) plantjes online te kopen of bij een lokale kwekerij, of (3) een kant-en-klaar biologisch inheems bloeipakket te bestellen.

Spontane
groei

De beste, makkelijkste en goedkoopste manier om aan inheemse en biologische planten te komen is door de planten die spontaan opkomen in je tuin te laten staan. De natuur doet dit zelf voor je door via de wind zaadjes van planten en bloemen te verspreiden. Met de app  ObsIdentify kun je identificeren welke bloemen en planten het zijn als je deze niet herkent.

paardenbloem
Paardebloem zaden verspreiden door de wind

Planten
kopen?

Er zijn verschillende biologische kwekerijen verspreid over heel Nederland die biologische inheemse planten aanbieden. Via de website Biotuinwijzer kan je ze makkelijk vinden.

Als je liever planten online wilt bestellen kan je terecht bij Sprinklr of Cruydt-Hoek. Sprinklr heeft gecertificeerde biologische kamer- en tuinplanten en Cruydthoek richt zich op het aanbieden van inheemse plantensoorten. Cruydthoek heeft nog geen biologische certificering, maar werkt in haar bedrijfsvoering wel toe naar zoveel mogelijk biologisch.

Welke planten
kies je uit?

Er zijn veel verschillende soorten biologische inheemse planten, dus voor ieder wat wils. Wil je hulp bij welke planten je het beste kunt kiezen?  Milieu Centraal biedt een keuzehulp aan welke planten en bomen te kiezen.

Veldhommel op paardenbloem
Heemtuin

Geen tijd
om te kiezen?

Heb je geen tijd om zelf uit te zoeken welke verschillende planten je wilt? IVN Natuureducatie en Sprinklr ontwikkelden samen een biologisch inheems bloeipakket dat goed is voor de biodiversiteit in de tuin. Er zitten wel 13 verschillende inheemse biologische planten in die zorgen voor bloei van het voorjaar tot het najaar. Je kan het pakket hier bestellen.

klaproos