Verfris je tuin met een waterplek

2 kinderen zoeken naar dieren in een vijvertje

Een waterplek in de tuin is als een levendig juweel dat de biodiversiteit verrijkt. Een waterplek kan een vijver zijn, maar bijvoorbeeld ook een teil of grote plastic kuip. Zelfs een kleine waterplek kan een groot verschil maken. Gelukkig is het aanleggen ervan eenvoudig en vraagt het weinig onderhoud. Lees op deze pagina meer over hoe je dit aanpakt!

Meld je aan voor de Groene Loper!

Ga jij een waterplekje maken en wil je de onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam ook meteen helpen om meer te leren over wat mensen motiveert om dit te doen? Meld je dan hier aan voor het Groene Loper onderzoeksproject en lees meer over wat het inhoudt!

Hoe en waarom
water in de stad

In stedelijke omgevingen zijn er vaak te weinig natuurlijke waterbronnen, waardoor dieren het moeilijk hebben. Denk aan kikkers, vogels en insecten die behoefte hebben aan drinkwater en plekken om in te leven, af te koelen en zich te wassen. Maar, ook voor mensen heeft een waterplek voordelen: deze houdt de tuin koeler in de zomer en brengt bovendien leven in de brouwerij.

Wil jij weten hoe jij zelf een waterplekje creëert in jouw buitenruimte? Lees hieronder hoe je (1) zelf een vijver aanlegt, (2) waar je een kant-en-klaar vijverpakket kunt bestellen, (3) hoe je een mini-vijvertje maakt, of hoe je een (4) mini waterbron voor vogels of insecten creëert!

Vijvertje ingezoomd

Maak je eigen
natuurlijke vijver

1. Plan de grootte en locatie van de vijver. Om verdamping van het water te beperken, kun je het beste kiezen voor een plek die gedeeltelijk schaduw heeft

2. Graaf een gat van minimaal 70cm diep

3. Leg vijverfolie of een bak in het gat

4. Vul het met (sloot)water en plaats er een paar vijverplanten en oeverplanten in. Deze kun je bijvoorbeeld uit een sloot of plas dichtbij huis halen. Ook planten helpen bij het beperken van waterverdamping.

5. Zorg dat je enkele ondiepe plekken langs de randen van de vijver maakt, zodat dieren gemakkelijk het water in en uit kunnen komen. Dat kun je doen door een laagje aarde of een laagje stenen. Daarnaast biedt dit ruimte voor andere waterplanten dan planten die in het midden, diepere gedeelte van een vijver voorkomen.

6. Wil je voorkomen dat muggen eitjes in het water gaan leggen? Zorg er dan voor dat het water goed in beweging blijft door bijvoorbeeld een fonteintje op zonne-energie erin te plaatsen. Of kijk op Gardeners World welke geurige planten goed werken om muggen op afstand te houden en kies daarbij de inheemse plantensoorten uit om in je tuin te plaatsen.

Ook Milieu Centraal biedt een handig stappenplan aan om je eigen natuurlijke vijver te creëren.

Kant-en-klaar
pakket

Heb je voldoende ruimte en liever een kant-en-klaar pakket? Kijk dan naar de Tuiny Poel van IVN Natuureducatie. IVN heeft een makkelijk inheems Tuiny Poel pakket met een formaat van 2 m². Het pakket wordt bij jou thuisbezorgd en is eenvoudig te installeren. Ook is de Tuiny Poel handig, omdat die bijna geen onderhoud vereist.

Let op: Het is belangrijk om te voorkomen dat de waterplek een broedplaats wordt voor muggen. Je kunt dit voorkomen door natuurlijke vijanden van de mug te lokken naar je waterplek, zoals kikkers en waterkevers. Ook kun je het water in beweging brengen d.m.v. een pomp of fontein. Kleine bakjes met water moeten wekelijks ververst worden.

kleine vijver
vijver

Je eigen natuurlijke
mini vijver

Wil je liever geen permanente vijver in je tuin of heb je te weinig ruimte voor een vijver? Je kunt ook een mini vijver maken, bijvoorbeeld met een teil, een houten vat of een grote plastic kuip. Lees bij de Vogelbescherming Nederland of bij Natuurmonumenten meer over hoe je dit doet. Als je ervoor kiest om je mini vijver niet in te graven, probeer deze dan toch bereikbaar te maken voor bijvoorbeeld kikkers, door een trappetje te maken van takjes, stenen of houtblokken.

mini vijver
twee mini vijvers

Leven in
je vijver

Door wat slootwater of grachtwater toe te voegen aan je mini vijver heb je meteen al leven in je vijver. Ook heb je dan kans dat er larven van waterkevers in zitten die muggenlarven opeten.

waterkever

Mini
waterbron

Je kunt er ook voor kiezen om alleen een vogelbadje of insectendrinkplaats neer te zetten. Er worden in bouwmarkten en tuincentra vogelbaden verkocht, maar je kan dit ook zelf creëren met een diepe schaal. Wil je er een insectendrinkplaats van maken? Zorg dan dat je stenen of knikkers in de diepe schaal legt zodat de insecten daarop kunnen landen.

Roodborstje in een vogelbad