Groep 3 en 4: Zaalprogramma Beestachtig handig

Beestachtig handig zaal leven

Alle dieren zijn verschillend, maar zitten beestachtig handig in elkaar. Welke huid is handig om je te verstoppen? Hoe zien springpoten er uit? Wat kunnen dieren met hun oren? Ga op onderzoek in het museum naar onderdelen van dieren. Zo ontdek je langzaam welk dier zich op jouw kaart verstopt heeft. Het is wel een heel bijzonder dier…

Reserveer direct

Ben je geïnteresseerd in dit zaalprogramma? Reserveer dan gemakkelijk je bezoek online en vul het aanvraagformulier in.

Naar het formulier

Alles wat je moet weten
op een rij

  • Type: zaalprogramma
  • Voor: groep 3 en 4
  • Duur: 90 minuten
  • Aantal leerlingen: minimaal 15, maximaal 108 (bij de starttijd 10.00 uur is er ruimte voor een maximum van 144 leerlingen. Informeer naar de beschikbaarheid.)
  • Ruimtes: tentoonstellingen LiveScience, Leven, De ijstijd en De verleiding
  • Vanuit school: minimaal één ouder/begeleider per vijf leerlingen
  • Vanuit Naturalis: één educatieve begeleider
  • Hoofddoel: leerlingen vergelijken onderdelen van dieren en bedenken voor welke functies deze onderdelen handig kunnen zijn
  • Aansluiting kerndoel: leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen
  • Kernwoorden: lichaamsvorm, functie, omgeving 

Download hier de docentenhandleiding

Verloop van het programma
in het museum

Het programma bestaat uit drie onderdelen. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.

0-20 minuten: presentatie
Leerlingen en ouders/begeleiders starten in de ontvangstruimte met een interactieve presentatie door een educatief begeleider. Er komen veel dieren voorbij met nadruk op hun onderdelen. Welke verschillende poten, staarten, huiden, snuiten en oren zijn er? En welke functies hebben ze? Oren zijn handig om te horen, maar waarvoor nog meer? In de presentatie krijgen ouders/begeleiders instructie hoe ze de leerlingen kunnen ondersteunen tijdens het zaalprogramma.

20 - 90 min: zaalopdracht onderzoek dierenonderdelen
Tijdens de zaalopdracht onderzoeken vijf leerlingen samen met hun begeleider onderdelen van dieren. Dat kan in zaal LiveScience, Leven of De Verleiding. Elk groepje krijgt een opdrachtkaart mee en voor elke leerling een eigen dierenkaart. Na ieder onderdeel van de opdrachtkaart mogen de leerlingen een deel van hun dierenkaart openmaken. Bijvoorbeeld: jullie bespreken de kleurrijke staart van de pauw en de stekelige staart van de krokodil. In de zaal zoeken jullie staarten die handig zijn om te zwemmen, slaan of om een partner te versieren. Is dat gelukt, dan maken de leerlingen het vakje 'staart' op hun dierenkaart open. Daarna gaan jullie samen op zoek naar het volgende lichaamsdeel. Hebben de leerlingen alle onderdelen op hun dierenkaart vrijgemaakt, dan zien ze een niet-bestaand dier dat is samengesteld uit onderdelen van echte dieren. De dierenkaarten gaan na afloop mee naar school. Er kunnen ook echte voorwerpen onderzocht worden. Haal bij de vraagkasten in zaal Leven of De ijstijd een voorwerp en ga op onderzoek in de zaal.

Boekingsinfo
bereid je bezoek voor

Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels.

Boekingsinfo 

Jongeren in het museum