Museumbezoek
vraag en antwoord

Wat zijn de openingstijden van het museum?
Naturalis is elke dag van 10.00 uur tot 17.00 uur geopend.

Is het restaurant open?
Ja, het restaurant (en de museumwinkel) zijn tijdens openingstijden te bezoeken zonder ticket voor het museum.

Zijn jullie ook op feestdagen geopend?
Ja, wij zijn bijna alle feestdagen open. We zijn alleen gesloten op Koningsdag en Eerste Kerstdag (25 december). 

Wat is jullie reguliere toegangsprijs?
Onze reguliere toegangsprijs bedraagt €17 per persoon. Kinderen tot en met 3 jaar zijn gratis. De zaal LiveScience en alle activiteiten in de zaal zijn gratis toegankelijk, net zoals het restaurant op de begane grond en de museumwinkel.

Moet ik van tevoren een ticket online kopen?
Wij adviseren voor bezoek een ticket met starttijd te bestellen via onze website, ook als je een VriendenLoterij VIP-kaart of Museumkaart hebt. Zo ben je verzekerd van toegang tot het museum. Met name in schoolvakanties voorkomt een gereserveerd ticket wachten.

Moet ik bij aanvang van het door mij gereserveerde starttijd naar binnen?
Je starttijd is een tijdblok van een half uur. Binnen dit half uur moet je bezoek beginnen. Om wachtrijen te voorkomen, vragen wij niet langer dan 15 minuten vooraf aanwezig te zijn. Lukt het niet om binnen deze starttijd aanwezig te zijn? Neem dan contact op met de klantenservice via tickets@naturalis.nl.

Ik heb tickets online gekocht maar er is iets tussengekomen, kan ik de datum verplaatsen?
Ja, dit is mogelijk. Neem contact op met onze klantenservice via tickets@naturalis.nl, we helpen je graag.

Ik heb tickets online gekocht, maar wil of kan niet meer komen. Kan ik mijn geld terug krijgen?
Wij geven geen geld terug, maar de tickets kunnen naar een later tijdstip worden verplaatst. Neem hiervoor contact op met onze klantenservice via tickets@naturalis.nl.

Er wil onverwacht iemand uit mijn huishouden mee, kan dat?
Wij adviseren van tevoren een ticket met starttijd te reserveren. Kijk voor aankomst bij het museum of er een ticket beschikbaar is binnen de door jou gereserveerde starttijd en schaf die alsnog online aan.

Is het bezoek met een Museumkaart gratis?
Ja, met een geldige en originele Museumkaart kun je ons museum gratis bezoeken. Reserveer altijd je ticket met starttijd online. Als je onverhoopt verhinderd bent, stellen we het erg op prijs als je je bezoek annuleert. Zo komen er weer tickets vrij voor andere bezoekers. Voor de Rexperience vragen wij een toeslag van €2.

Kan ik een Museumkaart kopen aan de kassa?
Ja, dit is mogelijk (zolang de voorraad strekt). Je kunt online een ticket met starttijd voor Museumkaart bestellen en in het museum aan de servicebalie de Museumkaart kopen. Reeds aangekochte tickets worden niet gerestitueerd.

Is het bezoek met een VriendenLoterij VIP-KAART gratis?
Ja, met een VriendenLoterij VIP-KAART kun je ons museum gratis bezoeken. Reserveer altijd je ticket met starttijd online.

Is mijn oude vrijkaartje nog geldig?
Ja, als er geen vervaldatum op de voucher staat is hij nog gewoon geldig. Reserveer altijd je ticket met starttijd online.

Ik heb een VVV-cadeaukaart, kan ik hiermee betalen in Naturalis?
Ja, dat kan. Kies online voor de ticketcategorie 'Overige tickets met recht op korting' en lever je VVV-cadeaukaart in bij de kassa in het museum. Houd er wel rekening mee dat we bij papieren VVV-cadeaukaarten geen wisselgeld terug kunnen geven.

Ik ben docent en wil een oriënterend bezoek brengen aan het museum met een voucher. 
Ja, dit is mogelijk. Reserveer van te voren een ticket met starttijd.

Ik werk bij een BSO. Kan ik met een kindergroep Naturalis bezoeken?
Je bent van harte welkom! Neem contact op met reserveringen@naturalis.nl voor de mogelijkheden.

Mag ik een buggy meenemen in het museum?
Dat mag. Maar als het kan, adviseren we je de buggy thuis te laten. De liftcapaciteit in het museum is zeer beperkt.

Krijgen mensen met een beperking en blinden gratis toegang of korting?
Mensen met een beperking en blinden krijgen geen gratis toegang of korting. Eventuele begeleiders daarentegen mogen wel gratis naar binnen.

Zijn er ook rolstoelen beschikbaar?
Ja, deze hebben wij beperkt beschikbaar. Je kunt bij binnenkomst een medewerker aanspreken, zij halen dan één van onze gratis leen-rolstoelen voor je.  

Mag ik mijn huisdier meenemen?
Nee, je geliefde viervoeter moet thuisblijven. Maar geleidehonden zijn wel toegestaan.

Hanteren jullie groepskorting?
Nee, wij hanteren geen groepskorting.

Hebben jullie een parkeerterrein en zo ja, wat zijn de parkeerkosten?
Ja, wij hebben een parkeerterrein aan de Mendelweg. De parkeerkosten bedragen €7,50 per dag. Het is niet mogelijk om per uur te betalen. Parkeertickets zijn alleen te koop in het museum. Dit geldt ook voor onze parkeerplaatsen voor mensen met een beperking. 

Hebben jullie oplaadpunten voor elektrische auto's?
Ja, er zijn twee laadpalen die gedurende de openingstijden van het museum te gebruiken zijn.

Kan ik gegarandeerd mijn auto parkeren?
Helaas kunnen we hierover geen garanties geven. We hebben een parkeerplaats, maar op drukke (vakantie- en weekend)dagen is deze snel vol. Naturalis is uitstekend bereikbaar met het openbaar vervoer. Het museum ligt op 10 minuten loopafstand van station Leiden. 

Wat als de parkeerplaatsen vol zijn?
Wanneer de parkeerplaatsen vol zijn verwijzen we door naar het parkeerterrein aan de Haagweg, vanuit daar brengt een cityshuttle-busje je gratis naar Naturalis (en andere locaties in de binnenstad). 

Kan ik vanuit Naturalis ook makkelijk een ander museum bezoeken?
Lopend of met de fiets zijn de andere musea gemakkelijk te bereiken.

Vanaf welke leeftijd is het museum leuk en leerzaam voor kinderen?
Voor elke leeftijd is er wel iets leuks te ontdekken, of je nu 1 of 100 bent. Jonge kinderen vinden het prachtig om de namen van de dieren in zaal 'Leven' met hun ouders op te noemen. In de zaal LiveScience is er een boekenhoek voor de jongsten. In 'Werkplaats Toen' staat in het weekend en tijdens vakanties een dino-speelwereld opgesteld. De zaal 'de Verleiding' is niet zo pikant als hij klinkt: het gaat ook over baby-dieren, wat onze jongste bezoekers erg zal aanspreken. En in de zaal IJstijd kunnen ze door kijkers over een miniatuurlandschap kijken. Verder zijn er in het weekend in verschillende zalen ook vraagkasten geopend, waar onze medewerkers op elk leeftijdniveau uitleg geven over natuurobjecten die je ook echt aan mag raken, daarnaast hebben we verschoon-mogelijkheden op de 1e en 9e verdieping en mogelijkheden om privé te kolven.

Is er een kolfruimte? 
Ja, er zijn verschillende ruimtes om privé te zitten. Vraag één van onze medewerkers naar de mogelijkheden.

Mag er gerookt worden in Naturalis?
Nee, Naturalis is een familiemuseum. Daarom is niet alleen het museum, maar ook de omgeving rookvrij. Voor de rokers (ook e-sigaretten) hebben we buiten speciale, overkapte, gedeeltes ingericht, op ruime afstand van de ingangen. Natuurlijk kun je na je rookpauze weer naar binnen op vertoon van je ticket.

Kan ik in het restaurant betalen met een American Express Creditcard?
Nee, dat kan helaas niet. Visa, Maestro, pinpassen en contant geld worden wel geaccepteerd.

Nemen jullie lege petflesjes in?
Vanaf 1 juli is statiegeld ingevoerd op kleine plastic flesjes. Wil je je statiegeld retour? Lever de flesjes uit ons restaurant dan in bij de reguliere inzamelpunten zoals supermarkten. In Naturalis kun je je petflesjes inleveren in de speciale inzamelbakken. Het statiegeld komt ten goede aan het behoud van biodiversiteit. Voor bijvoorbeeld onderzoek, educatieve projecten of een bijzondere aankoop. 

Waar kan ik de algemene voorwaarden vinden?
Je kunt onze algemene bezoekersvoorwaarden online lezen.

Ik heb tijdens mijn bezoek iets laten liggen in het museum. Wat moet ik doen?
Wat vervelend! Als je een mail stuurt naar dagcoordinatoren@naturalis.nl nemen we zo snel mogelijk contact op.

Al je vragen over
de Rexperience

Wat is de Rexperience?
De Rexperience is geen gewone museumzaal, de Rexperience is een beleving! Hier maak je een reis terug naar de tijd dat T. rex Trix leefde: 66 miljoen jaar geleden. Wie weet ontmoet je deze grote vleeseter zelfs. Stap binnen in het futuristische reisbureau, betreedt  de capsule en beleef het avontuur. Soepel schiet je terug in de tijd…of toch niet?

Zie ik het skelet van T. rex Trix in de Rexperience?
Nee. De Rexperience is een attractie waarin je terug gaat naar de tijd waarin Trix leefde. In de zaal De dinotijd staat het skelet van T. rex. Deze zaal staat los van de Rexperience. 

Vanaf welke leeftijd is de Rexperience toegankelijk?
De Rexperience is een echte experience, met schrikeffecten en hard geluid. Het Nederlands Jeugd Instituut, dat ook adviseert voor de Kijkwijzer, heeft de adviesleeftijd op 8 jaar gesteld. Voor jonge kinderen kan de Rexperience te angstaanjagend en onprettig zijn. Wij raden daarom sterk af kinderen jonger dan 8 jaar mee te nemen. Kinderen onder de 12 jaar mogen de Rexperience alleen onder begeleiding van een volwassenen bezoeken.

Hoe lang duurt de Rexperience?
De totale beleving duurt 20 minuten.

Hoe laat moet ik bij de Rexperience zijn?
Zorg dat je 5 minuten voor aanvang van jouw tijdreis aanwezig bent bij de ingang van de Rexperience op de 3e verdieping.

Wat als ik mijn tijdslot mis?
Als er die dag nog plek is in de Rexperience, zullen we je tickets omboeken. Helaas kan het voorkomen dat de Rexperience op drukke dagen uitverkocht is.

Ik ben een rolstoelgebruiker. Kan ik ook naar de Rexperience?
Zeker. Er is een rolstoelplek per tijdslot beschikbaar. Deze kun je reserveren via de  klantenservice. Begeleiders kunnen een gratis ticket krijgen.

Mag mijn kinderwagen mee in de Rexperience?
Helaas is er geen plek voor een kinderwagen in de Rexperience.

Is de Rexperience ook Engelstalig?
Nee, de Rexperience is Nederlands gesproken en niet ondertiteld.

Is de Rexperience geschikt voor iedereen vanaf 8 jaar?
De Rexperience is een attractie met licht- en bewegingseffecten en is daarom af te raden voor bezoekers voor wie dit lichamelijke problemen kan opleveren.

Wat kost een ticket voor de Rexperience?
Een ticket voor de Rexperience kost 2 euro per persoon. Dit komt bovenop het reguliere museumticket.

Moet ik tickets reserveren?
Ja. Alleen als je van te voren via tickets.naturalis.nl je ticket voor de Rexperience boekt, weet je zeker dat je jouw tijdreis kunt maken. Wij raden dit dus ten allen tijde aan.

Kan ik ook tickets voor de Rexperience in het museum reserveren?
Alleen als de Rexperience niet is uitverkocht op de dag van jouw bezoek, kun je er in het museum ook tickets voor reserveren. Je hebt dus geen garantie.

De tijdsloten zijn al vol op de dag dat ik naar het museum wil. Kan ik alsnog kaartjes krijgen?
Helaas. In dat geval is de Rexperience al uitverkocht op deze dag. Wil je toch een tijdreis maken? Kom dan op een andere dag naar het museum en reserveer van tevoren online tickets voor de Rexperience.

Kan ik ook zonder museumticket naar de Rexperience?
Nee. De Rexperience is alleen te bezoeken als je ook een museumticket hebt aangeschaft.

Ik heb al tickets voor het museum. Kan ik alsnog Rexperience tickets bijboeken?
Ja, dat kan.Neem contact op met de klantenservice via tickets@naturalis.nl of 071 - 7519 600. Op doordeweekse dagen is de klantenservice bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. In het weekend is de klantenservice bereikbaar van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur.

Ik heb een Vrienden Loterij VIP-kaart. Is de Rexperience gratis voor mij?
Ja. Dankzij een bijdrage van de VriendenLoterij zijn wij in staat geweest de Rexperience te ‘ lanceren’. Als VIP-kaarthouder mag je daarom gratis naar binnen. Reserveer wel altijd van te voren een ticket online.

Ik heb een Museumkaart. Is de Rexperience gratis voor mij?
Nee. Voor de Rexperience vragen we een toeslag van 2 euro per persoon.

Ik kan helaas toch niet op de door mij gekozen dag. Kan ik de tickets verplaatsen?
Dat kan. Neem contact op met de klantenservice via tickets@naturalis.nl of 071 - 7519 600. Op doordeweekse dagen is de klantenservice bereikbaar van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur. In het weekend is de klantenservice bereikbaar van 10.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.00 uur.

De Rexperience had een technisch probleem tijdens mijn bezoek. Kan ik mijn geld terugkrijgen?
De Rexperience gaat in storing tijdens mijn bezoek. Krijg ik mijn geld terug? Als de Rexperience in storing is terwijl je in het museum bent, bekijken wij of het mogelijk is om later op de dag alsnog een bezoek te brengen aan de Rexperience. Indien dit niet mogelijk is, zullen wij het bedrag van de Rexperience tickets terugbetalen.