Groep 1 t/m 4: Zaalprogramma Dino-onderzoek

Kinderen bij Triceratops Dirk

Dino’s zijn uitgestorven. Hoe weten we hoe ze leefden en hoe ze eruitzagen? Wat ze aten? Waar ze leefden en hoe groot ze waren? Vragen, vragen en nog meer vragen. Dat is een goed begin voor een dino-onderzoek. In dit zaalprogramma vergelijk je fossielen, voorwerpen en dieren met elkaar, werk je samen en kom je te weten hoe dino’s leefden. Je ontdekt als een echte dino-onderzoeker hoe dino's er aan de binnenkant uitzagen, welke dieren nog meer een skelet hebben en hoe een fossiel voelt.

Reserveer direct

Ben je geïnteresseerd in dit zaalprogramma? Reserveer dan gemakkelijk je bezoek online en vul het aanvraagformulier in. Let op: dit programma is te volgen vanaf maandag 4 november.

Naar het formulier

Alles wat je moet weten
op een rij

• Type: zaalprogramma
  • Voor: groep 1 t/m 4 (Let op: per starttijd kan het programma geboekt worden voor groep 1/2 of voor groep 3/4. Een combinatie is niet mogelijk.)
  • Duur: 90 minuten
  • Aantal leerlingen: minimaal 15, maximaal 108 per starttijd
    (Let op: t/m december 2024 maximaal 50 leerlingen per starttijd. Alleen starttijden om 10.00 of 13.00 uur.)
  • Zalen in dit programma: LiveScience, Dinotijd, De ijstijd en Triceratops: de kudde.
  • Vanuit school: minimaal één ouder/begeleider per vijf leerlingen
  • Hoofddoel: Leerlingen in aanraking brengen met en verwonderen over dino’s. Leerlingen worden nieuwsgierig en stellen vragen over dino’s.
  • Aanvullend voor groep 3/4: Door onderzoek te doen, vind je antwoord op vragen. Een museum is een plek waar je onderzoek kunt doen en onderzoekers kunt ontmoeten.
  • Aansluiting kerndoel: leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen.
  • Kernwoorden: Dinosauriërs, botten, skeletten, fossielen, onderzoekend leren, vragen stellen, vergelijken, verwonderen, enthousiasmeren

Download hier de docentenhandleiding

Verloop van het programma
in het museum

De leerlingen gaan in het programma op dino-onderzoek door vier tentoonstellingszalen van Naturalis. Het programma bestaat uit twee onderdelen: een introductie in de ontvangstruimte en het dino-onderzoek door het museum. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.

0-20 minuten
Leerlingen en ouders/begeleiders starten in de ontvangstruimte met een interactieve presentatie door een educatief begeleider. Boer Boris heeft een dinoskelet in zijn akker gevonden en gaat naar Naturalis om dino’s te onderzoeken. Maar waar Boer Boris de rode draad is tijdens het intro voor groep 1 en 2, ligt bij groep 3 en 4 meer de nadruk op het onderzoek zelf. Want hoe graven onderzoekers dinobotten op? Hoe zagen dino’s er miljoenen jaren geleden uit met vlees en vel? Welke kleur hadden dino’s? Weten we dat eigenlijk wel? Leerlingen ontdekken dat niet ieder skelet in het museum van een dino is en dat een dinoskelet veel op hun eigen skelet lijkt. We sluiten af met een onderzoek. Een paar leerlingen graven naar echte dino-fossielen zoals een ei, plant en drol. Er valt nog zoveel meer te ontdekken over dino’s en andere dingen uit de natuur. Het dino-onderzoek gaat verder in het museum en daarvoor krijgt elk groepje een onderzoekstasje met dino-dingen.

20-85 minuten
Tijdens de zaalopdracht doen vijf leerlingen samen met hun begeleider onderzoek naar dino’s. Dat kan in de zalen LiveScience, Dinotijd en Triceratops: de kudde. In zaal De ijstijd en Evolutie onderzoeken de leerlingen andere dieren en vergelijken deze met dino’s. De ouder/begeleider kiest een aantal van de onderzoeksopdrachten, waarna de leerlingen de opdracht doen en de vragen beantwoorden. De ouder/begeleider laat leerlingen die al kunnen lezen om de beurt de opdrachten voorlezen.
In zaal Dinotijd mogen de voorwerpen uit het onderzoekstasje gehaald worden. Samen onderzoeken jullie wat het is en van welke dino’s de voorwerpen zijn. In zaal De ijstijd kunnen de leerlingen bij de Vraagkast fossielen van dichtbij onderzoeken. Er is een educatief begeleider aanwezig die jullie ondersteunt.

85-90 minuten

De groep verzamelt op een van tevoren afgesproken plek, bijvoorbeeld in het Atrium.

Boekingsinfo
bereid je bezoek voor

Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels.

Boekingsinfo