Wat doen dieren en planten om te overleven in hitte en kou? En hoe kunnen zij zweven en drijven? In elke leefomgeving (ecosysteem) zien we in de natuur verschillende oplossingen. Voortbewegen, veilig blijven of een partner zoeken, alle dieren en planten doen het anders. Laat je inspireren door de echte dingen uit de natuur en ontwerp een eigen oplossing. Test je ontwerp in onze spectaculaire teststations. Maar pas op: gaat goed zijn in het één ten koste van iets anders?
Alles wat je moet wetenop een rij
- Doelgroep: voortgezet onderwijs klas 1
- Duur: 120 minuten
- Aantal leerlingen: minimaal 15, maximaal 36
- Ruimtes: Werkplaats ontwerp, tentoonstelling Leven
- Vanuit school: minimaal één begeleider op 20 leerlingen
- Vanuit Naturalis: één educatieve begeleider
- Hoofddoel: leerlingen ontwerpen oplossingen voor problemen in de natuur en zien daarbij dat eigenschappen voor beweging, bescherming of voortplanting van organismen samenhangen met de omgeving (ecosysteem).
- Kernwoorden: ecosysteem, planten, dieren, ontwerpen, testen en meten
Verloop van het programmain het museum
Het programma bestaat uit vier onderdelen. De hieronder gehanteerde tijdsplanning is een indicatie.
0 -10 minuten: workshopruimte
Een educatief begeleider geeft een verwonderende en oriënterende introductie op het bezoek aan Naturalis met als thema ‘hoe overleven dieren in de natuur’. Leerlingen zien voorbeelden van hoe dieren zich beschermen tegen hitte en kou en hoe ze kunnen drijven en zweven.
10 - 55 minuten: workshopruimte
Leerlingen bekijken in groepjes verschillende echte objecten en bedenken samen waar ze goed in zijn. Daarna krijgen ze per tweetal een ‘model’ dier of plant en een gevaar waartegen ze het gaan beschermen. Leerlingen bedenken en maken zelf oplossingen voor hun dier of plant en ze testen hun oplossingen in spectaculaire teststations.
55 - 85 minuten: museumzaal Leven
In museumzaal Leven zien leerlingen allerlei echte dieren. Aan de hand van een opdracht kijken ze goed welke oplossingen de natuur heeft gevonden voor bescherming tegen hitte, kou of om te drijven of te zweven.
85 - 120 minuten: workshopruimte
Terug in de workshopruimte krijgen de leerlingen een nieuwe ontwerpopdracht, ze moeten hun model nu beschermen tegen twee gevaren tegelijk. Welke oplossing werkt het best en heeft goed zijn in het één gevolgen voor iets anders?
Boekingsinfobereid je bezoek voor
Informatie over praktische zaken als parkeren, kluisjes en huisregels.