Naturalis en Albert Heijn werken samen om kennis over en het belang van biodiversiteit te delen met groot publiek. Tevens werken de partners de komende jaren aan onderzoek naar biodiversiteit. De samenwerking is van groot wetenschappelijk belang, benadrukt directeur Onderzoek en Onderwijs van Naturalis, Maaike van de Kamp-Romijn: "Albert Heijn is zeer geïnteresseerd in biomonitoring. Dat is een belangrijke kracht van Naturalis. Albert Heijn werkt met vaste telers en boeren en zit daarom heel dicht op natuur in Nederland, en op de gerelateerde omgeving. Daardoor kunnen we samen het verschil maken."
Betrokkenpartner
Albert Heijn is de oudste nog steeds bestaande supermarktketen van Nederland. Iedere dag willen ze het samen een beetje beter doen. In de winkel voor hun klanten. Als werkgever voor de ruim 100.000 medewerkers. En vanzelfsprekend voor de maatschappij als geheel. Niet voor niets houden ze zich actief bezig met grote thema’s zoals beter eten en leven, gezondheid, het tegengaan van voedselverspilling, de reductie van verpakkingen, recycling, ketentransparantie en klimaat.
Onze geschiedenis
Albert Heijn en Naturalis Biodiversity Center werken sinds 2015 samen. Het partnership startte met educatieve acties voor de consument. Hoogtepunten in de samenwerking waren de spaaracties Op avontuur met Freek (2015), Terug naar de dino’s (2016), Ontdek de wonderlijke wereld (2017), TOP-insecten (2019), MoestuinMaatjes (2021) en Expeditie Oceaan (2022). Vanaf februari 2020 sloegen Albert Heijn en Naturalis de handen voor de lange termijn ineen: gedurende vijf jaar maakt de supermarktketen het mogelijk een promovendus aan te stellen binnen Naturalis om onderzoek naar biodiversiteit uit te voeren.
Waaromsamenwerken
Naturalis en Albert Heijn werken samen om kennis over en het belang van biodiversiteit te delen met groot publiek. Met de spaaracties bereiken we miljoenen Nederlanders op een heel toegankelijke manier. Daarnaast wordt samengewerkt aan onderzoek. Zo onderzoekt de jonge onderzoeker Auke-Florian Hiemstra de biodiversiteit in de bodems van telers en boeren van Albert Heijn. In de velden monitort hij de hoeveelheid soorten in mollennesten, langs de de sloten onderzoekt hij de nesten van meerkoeten. Met name ook het gebruik van plastic in nesten interesseert hem. Tevens wordt door wetenschappers van Naturalis kennis gedeeld vanuit Naturalis om de biodiversiteit in de keten ook van toeleveranciers te verbeteren. Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid van Albert Heijn, is erg enthousiast over de samenwerking: "We zien dat het onderwerp biodiversiteit meer en meer leeft in Nederland. Vandaar dat we bijenhotels neerzetten, akkerranden inzaaien en afspraken maken op het gebied van biodiversiteit met onze telers en boeren. Daarom vinden we het belangrijk dat Naturalis hier meer onderzoek naar doet. Tegelijkertijd hebben we zelf ook behoefte aan meer diepgaande kennis over biodiversiteit en een partner op dit vlak.”
Meerinformatie
Voor meer informatie over de samenwerking kun je contact opnemen met de afdeling Communicatie via communicatie@naturalis.nl.