Nicole de Voogd opnieuw hoogleraar

12 september 2024
Prof. Dr. Nicole de Voogd

Marien bioloog prof. dr. Nicole de Voogd gaat een tweede termijn in als hoogleraar aan de Universiteit Leiden. Haar nieuwe aanstelling is bij het IBL, het biologie-instituut van de universiteit.

FacebookInstagramYouTube

Ook nuttig
voor mensen

Sponzen zijn niet alleen kleurrijk en belangrijk voor de waterkwaliteit, ze bevatten ook een heel breed scala aan chemische stoffen die ook nuttig kunnen zijn voor mensen. ‘Sponzen zitten 24 uur per dag in een soep van ziektekiemen, moeten voorkomen dat ze opgegeten worden door andere dieren, en knokken voor elke vierkante centimeter op het koraalrif. Voor al die functies hebben ze bepaalde stofjes nodig, en die stofjes kunnen bijvoorbeeld ook een geneeskrachtige werking hebben bij mensen.’

Instituut
Biologie Leiden

Dat ze haar hoogleraarschap voortzet bij het Instituut Biologie Leiden, is geen grote verrassing. Ze werkt al jaren samen met onderzoekers daar, bijvoorbeeld in het project MARBLES, dat onder meer bijzondere microben uit sponzen onderzoekt.

Spons
Nicole bij een bekerspons

Bijzonder
hoogleraar

De Voogd is bijzonder hoogleraar namens Naturalis Biodiversity Center. Bij het onderzoeksinstituut zijn zo’n 140 onderzoekers in dienst. Daarvan zijn er 13 professor aan verschillende universiteiten in Nederland en België.

Meer over ons onderzoek.